Region Skåne

Publicerad: 5 augusti 2025

Digitalt diabetesstöd minskade köerna i Vinslöv

Med hjälp av Region Skånes digitala stöd- och behandlingsprogram för diabetes typ 2 lyckades Vårdcentralen Vinslöv komma i fas med väntetiderna till mottagningen. Förändringen har bland annat inneburit att korta besök blir mer effektiva, vilket frigör mer utrymme för de patientmöten som behöver få ta längre tid.

Sjuksköterska och patient i vårdmiljö.

Efter att diabetessjuksköterskorna på Vårdcentralen Vinslöv upptäckt en oroande trend med en allt längre väntelista till mottagningen, startades ett större förändringsarbete som resulterat i radikalt kortare väntetider. En viktig del har varit ett strukturerat arbete med Region Skånes digitala stöd- och behandlingsprogram för diabetes typ 2. Numera får alla diabetespatienter tillgång till programmet redan i samband med den första kallelsen till mottagningen.

Komplement till fysiskt besök

Informationen där utgör ett komplement till det fysiska vårdbesöket och ger den som nyligen fått diagnosen en chans att förbereda sig hemma. 
– På så vis är patienterna mer pålästa när de kommer hit. Sedan pratar man om innehållet i programmet under besöket ändå förstås, säger Cecilia Margell, verksamhetschef på Vårdcentralen Vinslöv där programmet har använts i ungefär ett och ett halvt år.

Vårdcentralen Vinslöv ligger i dag i topp bland Region Skånes vårdcentraler när det gäller användningen av programmet. Genom det får patienten tillgång till ett samlat material om sjukdomen och olika livsstilsfaktorer. 
– Fördelen är att patienten har tillgång till kvalitetssäker information dygnet runt. Samtidigt är våra diabetessjuksköterskor tillgängliga via 1177, där det går snabbt att få ut information och snabbt få kontakt om det skulle vara något.

Fler stöd- och behandlingsprogram på gång

Region Skåne erbjuder i dagsläget ett 80-tal digitala stöd- och behandlingsprogram till invånarna i Skåne. Ännu fler kommer i gång till hösten. Sedan starten har över 60 000 behandlingar startats via den digitala plattformen.

Med stöd- och behandlingsplattformen får vårdpersonalen ett komplement till traditionella vårdmöten, menar Ola Winquist, hälso- och sjukvårdsstrateg inom Region Skåne.   
– Att kunna följa sina patienters framsteg digitalt, ta del av den information som de lägger in och på olika sätt ge direkt återkoppling, ger ett effektivare arbetssätt. Det ger dem möjlighet att hjälpa fler och en ökad kvalitet i mötet med patienterna, säger han.

På Vårdcentralen Vinslöv tog det tre månader med de nya arbetssätten innan man hade kommit i fas med väntelistan. I dag tar varje besök hos diabetessköterskan i snitt en halvtimme, jämfört med 45 minuter tidigare. Det innebär att det finns mer tid över för de patientmöten som behöver det. 
– Att ge en jämlik vård innebär inte att ge exakt samma vård till alla, utan att ge den vård som varje patient behöver. Vissa klarar sig med 30 minuter, andra behöver 90 minuter. Nu har vi resurserna att ge den vården, säger Cecilia Margell.

Fakta: Stöd- och behandlingsplattformen – ett digitalt komplement till behandlingen

  • Stöd och behandling är en e-tjänst i 1177.se. Här kan patienter och vårdpersonal interagera, kommunicera och dela information digitalt, som ett komplement till en behandling.
  • I Region Skåne har användningen av olika program inom stöd-och behandlingsplattformen ökat de senaste åren. Sedan starten har totalt över 60 000 stöd- och behandlingsprogram startats via den digitala plattformen.
  • Idag finns det 78 olika program i Region Skåne. Andra områden det finns program för är amning, psykisk hälsa hos barn, unga och vuxna, min vårdplan i cancervården, artrosskola, tobakshjälp och hjärtskola.  

Senast uppdaterad: 5 augusti 2025