KVB-ansökan för utlämnande av patientdata

Du måste ansöka om tillstånd när du vill använda individuella patientdata för forskning, för verksamhetsuppföljning om det gäller data från ett nationellt kvalitetsregister, eller när du vill inrätta ett kvalitetsregister.

Du ansöker om tillstånd till Kvalitetsregister, Vårddatabaser och Beredningsfunktionen (KVB).

Skicka en ansökan till KVB

Skicka ansökan till KVB när du vill:

  • Använda personuppgifter ur Region Skånes informationssystem och pappersjournaler för hälso- och sjukvård vid forskningsändamål.
  • Använda personuppgifter från ett regionalt eller nationellt kvalitetsregister, där Region Skåne är centralt personuppgiftsansvarig (CPUA) myndighet.
  • Inrätta ett regionalt eller nationellt kvalitetsregister med Region Skåne som CPUA-myndighet.

Skicka inte en ansökan till KVB

Du behöver inte göra en ansökan till KVB om:

  • Studien är ett kvalitetsarbete. Då krävs istället uppdrag och skriftligt tillstånd av ansvarig verksamhetschef för att göra uttag ur aktuellt system. Observera att materialet inte kan användas för forskning eller publiceras i vetenskaplig tidskrift i efterhand.
  • Du vill göra en klinisk prövning där patienterna gett sitt skriftliga informerade samtycke till att delta och som inte kräver utlämnande av data från någon av Region Skånes datakällor.

Källdataverifiering

Kvalitetssäkring eller monitorering av data som är registrerade i andra system som till exempel eCRF betraktas inte som ett utlämnande av data när det sker inom ramen för en klinisk prövning, så kallad källdataverifiering. Detta är en verifiering av att insamlad data är korrekt klinisk prövning. 

Du ska följa en bestämd rutin när du ska göra monitorering av data inom ramen för källdataverifiering.

Studentarbete

Om en student ska göra ett arbete som ingår i ett forskningsprojekt så behövs en KVB ansökan.

Görs studentarbete endast i kvalitetssyfte behövs ingen KVB ansökan och verksamhetschef kan ge uppdrag och skriftligt tillstånd för datauttag.

Så ansöker du till KVB

Din ansökan ska göras på svenska. Ansökan om utlämnande av uppgifter kostar 5 000 kronor exklusive moms. Det gäller även för tillägg till en redan beslutad KVB-ansökan. Ansökan om nytt kvalitetsregister är kostnadsfritt.

För att ansöka till KVB behöver du skapa ett konto i det nya ansökningssystemet.  

Skapa konto (kvb.skane.se)

Alla ansökningar som du gör sparas under "Min sida". Där hittar du dina inlämnade, påbörjade, återlämnade och raderade ansökningar. Tänk på att påbörjade ansökningar som inte lämnas in raderas när en ansökningsperiod stänger.

Ansökningsprocessen

  1. Påbörja en ny ansökan

    När du har loggat in i ansökningssystemet klickar du på "Påbörja en ny ansökan" och väljer det formulär som du vill fylla i. Det står när sista datum är för ansökningsperioden.

  2. Skicka in din ansökan

    När du har fyllt i ditt ansökningsformulär och skickat in din ansökan blir den låst för redigering. Du får då ett ärendenummer.

  3. Handläggningen påbörjas

    Om en handläggare bedömer att något behöver ändras eller kompletteras i din ansökan kommer du få ett meddelande om att din ansökan är återlämnad. Då kan du redigera i din ansökan. När du har justerat din ansökan och skickat in den på nytt görs en ny bedömning av en handläggare.

    Om allt ser bra ut kommer ansökan att gå vidare till beslutsfattare för bedömning och beslut.

  4. Bedömning

    En beslutsfattare gör sin bedömning och ger sitt beslut till en handläggare.

  5. Du får ett beslut

    En handläggare skriver beslutet och det skickas till dig som ansökt.

Kvalitetsregister och Vårddatabaser

Här hittar du information som är bra att veta innan du ansöker om utlämnande av patientdata.

Senast uppdaterad: 25 april 2025

Fick du hjälp av informationen på denna sida?