Om du inte är nöjd med vården
Det finns flera sätt att lämna synpunkter eller klagomål:
- Kontakta den mottagning där du fick vård eller behandling.
- Kontakta Patientnämnden Skåne.
- Vissa händelser kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Vänd dig dit du fick vård
Kontakta den mottagning eller vårdenhet där du har fått vård och behandling. De har en skyldighet att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter.
Du kan använda blanketten nedan för att skriftligen lämna synpunkter eller klagomål till vården. Det går också bra att prata med personalen som du träffade, eller med chefen för mottagningen eller avdelningen.
Vanligtvis får du ditt svar inom fyra veckor. När du får svaret ska det lämnas på ett sådant sätt att du förstår det. Du kan få svaret muntligt, till exempel genom ett telefonsamtal eller möte, eller skriftligt.
Hitta kontaktuppgifter till vården i Skåne
Patientnämnden kan stödja dig
Du kan vända dig till patientnämnden om du vill ha stöd i kontakten med vården. Du kan också få information om dina rättigheter och råd om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller anmäla till, om det behövs. Det går bra att vara anonym i kontakten med patientnämnden, och precis som i hälso- och sjukvården råder sekretess.
Du kan använda 1177 Vårdguidens e-tjänster för att ta kontakt med patientnämnden.
Inloggning 1177 Vårdguidens e-tjänster
Det finns även möjlighet att kontakta patientnämnden via brev eller telefon. Använd gärna blanketten nedan för att skicka in dina synpunkter till patientnämnden:
Telefon: 0770-11 00 10, vardagar klockan 9 - 15.30
Postadress: Patientnämndens kansli, 291 89 Kristianstad
Patientnämnden är en opartisk instans, helt fristående från hälso- och sjukvården. De gör inga medicinska bedömningar och avgör inte om vården har gjort rätt eller fel. De omprövar inte heller vårdens beslut.
Patientnämnden tar emot klagomål på hälso- och sjukvård som drivs av Region Skåne, eller som har avtal med Region Skåne. De tar också emot klagomål på kommunal hälso- och sjukvård och viss tandvård.
Klaga hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Innan du kontaktar IVO med klagomål på vården, ska du först ha kontaktat vårdenheten där du fick vård. Det är för att ansvariga ska ha haft tillfälle att svara på dina klagomål. Om du tycker att svaret du får från vårdenheten är otillräckligt kan du sedan anmäla till IVO.
IVO utreder inte alla typer av synpunkter och klagomål. De ska utreda anmälningar om allvarligare händelser inom vården. Det kan vara händelser som har gjort att du som patient har fått en skada som inte kommer att försvinna eller att du har fått mycket större behov av vård.