Region Skåne

Publicerad: 12 november 2025

När resultatet brister – många patienter missnöjda efter operation

Många av de som vänder sig till Patientnämnden Skåne klagar på resultatet av en operation. Det är inte heller ovanligt att patienten måste opereras på nytt efter den första operationen. Det visar en ny analys av 217 klagomål som kom till Patientnämnden under årets sju första månader.

Vårdpersonal i gröna kläder i en operationssal.

– Många patienter beskriver kvarstående smärta, nya besvär eller behov av ytterligare operationer. Det är ofta svårt för dem att förstå skillnaden mellan en komplikation som inte går att förutse och ett misstag som borde ha undvikits, säger Jonas Duveborn, förvaltningschef för Patientnämnden Skåne. 

Behövt opereras om

Drygt en fjärdedel av patienterna i materialet har behövt opereras på nytt efter det första ingreppet. Vanliga orsaker är infektioner, sårkomplikationer eller mekaniska problem, men även skador på inre organ och urinvägar förekommer. En del av klagomålen gäller ortopediska operationer.  

Patientnämnden har också fått ett tiotal anmälningar om dödsfall i samband med operation. 

– I flera fall hävdar närstående att dödsfallet berodde på brister i vården. Men det går inte alltid att fastställa omständigheterna eller veta om det är vårdens hantering som har orsakat det, säger Jonas Duveborn.

Ett annat område som det klagas på är ögonoperationer, där patienterna ofta upplever synen som sämre efter operationen än före.  

Missnöje med information

Enligt analysen handlar patienternas missnöje inte enbart om det medicinska resultatet utan också om hur de upplever kommunikationen med vården. En del uppger att de inte har fått tillräcklig information om risker med operationerna innan de utförts. 

– En komplikation är något som kan uppstå som en följd av ett ingrepp, medan en vårdskada är en händelse som vi vill undvika och arbetar hårt för att förebygga. Men för patienten kan båda upplevas som samma sak – något som inte borde ha hänt, säger Lotta Nihlén Hansson, överläkare vid ortopedin i Hässleholm. 

Klagomålen har lett till åtgärder

Klagomålen har lett till flera åtgärder inom vården, bland annat interna utredningar, återkoppling till personal och ökad uppmärksamhet på bemötande och säkerhetsrutiner. 

– När patienter berättar om sina erfarenheter synliggörs var vårdens processer brister. Det är värdefull kunskap som bidrar till att stärka både patientsäkerhet och förtroende, säger Jonas Duveborn.  

När resultatet brister(skane.se)

Senast uppdaterad: 12 november 2025