Digital vårdplan ger trygghet och kontroll för bröstcancerpatienter i Skåne
Region Skåne ligger i framkant när det gäller digitalt stöd till bröstcancerpatienter genom Min vårdplan bröstcancer på 1177.se. Här finns kvalitetssäkrad information, personlig kontakt med vården och stöd som följer med hela vägen – även efter att den aktiva vården avslutats. För många i Skåne är digitala verktyg en självklarhet, och vården möter upp med lösningar som stärker delaktighet och trygghet.
        Ing-Marie Olsson, kontaktsjuksköterska på Bröst- och melanommottagningen vid Skånes universitetssjukhus.
Att få ett bröstcancerbesked kan vara både omtumlande och tungt. Genom Min vårdplan bröstcancer på 1177.se erbjuds lättillgänglig och kvalitetssäkrad information om hela vårdförloppet – från diagnos till rehabilitering och eftervård. Tjänsten gör det enklare att vara delaktig i och få kontakt med vården på ett sätt som passar patienten. Vårdplanen följer med genom hela vårdprocessen, även när patienten byter behandlande enhet.
Bidrar till delaktighet
Ing-Marie Olsson arbetar som kontaktsjuksköterska på Bröst- och melanommottagningen vid Skånes universitetssjukhus, där alla patienter erbjuds det digitala programmet. Hon upplever att det bidrar till patienternas delaktighet i sin behandling.
– Många patienter vill vara aktiva och delaktiga i sin vård genom de digitala möjligheterna som erbjuds. Att kunna ta kontroll över sin situation är något som de flesta önskar i dag, och vår roll är att göra informationen lättillgänglig och skapa trygghet, säger hon.
Kontakt via chatt
I den digitala vårdplanen finns information om till exempel förberedelser inför kommande operationer och medicinska behandlingar, men även råd gällande rehabilitering och egenvård. Vårdplanen innehåller också länkar till relevanta informationssidor. Vårdplanen finns kvar efter avslutad behandling, vilket ger patienten ett tryggt stöd även när den aktiva vården är över.
En viktig funktion är chatten, där patienten kan komma i kontakt med sin kontaktsjuksköterska. Ing-Marie Olsson börjar varje arbetsdag med att gå igenom sin inkorg på 1177.se för att följa upp frågor och hjälpa patienter som använder programmet.
– Det är en snabb väg in till kontaktsjuksköterskan och patienten får alltid personlig hjälp. Även efter att behandlingen avslutats och det kanske känns tyst och ensamt, finns chattfunktionen kvar.
Är komplement
I dagsläget erbjuder Region Skåne ett 80-tal olika digitala behandlingsprogram. Förutom Min vårdplan cancer finns det bland annat internet-KBT, artrosskola och ett amningsprogram. De digitala programmen fungerar som ett komplement till den fysisk vården och är inte tänkta att ersätta vård där möte med patienten är nödvändigt.
Ing-Marie Olsson ser många fördelar.
– Den digitala vårdplanen är ett självklart arbetsredskap för alla kontaktsjuksköterskor, vi arbetar aktivt med den dagligen. De patienter som inte är digitala förses med information i pappersform, men jag upplever att de allra flesta vill få tillgång till det digitala programmet.
Fakta: Stöd- och behandlingsplattformen – ett digitalt komplement till behandlingen
- Stöd och behandling är en e-tjänst i 1177.se. Här kan patienter och vårdpersonal interagera, kommunicera och dela information digitalt, som ett komplement till en behandling.
 - I Region Skåne har användningen av olika program inom stöd-och behandlingsplattformen ökat de senaste åren. Sedan starten har totalt över 60 000 stöd- och behandlingsprogram startats via den digitala plattformen.
 - Idag finns ett 80-tal olika program i Region Skåne. Områden det finns program för är exempelvis amning, psykisk hälsa hos barn, unga och vuxna, min vårdplan i cancervården, artrosskola, tobakshjälp och hjärtskola.
 
- 
            
Ämnesområde:
 - Startsida
 - Vård och hälsa
 
Senast uppdaterad: 30 oktober 2025