Omtag för dubbelspår Maria-Helsingborg en kalldusch
Idag presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037. I förslaget tas flertalet satsningar bort och en av södra Sveriges viktigaste prioriteringar, dubbelspår - Maria-Helsingborg C, har utgått och ersatts med ordet ”omtag”.

Under de senaste 30 åren har banan byggts ut för mångmiljardbelopp, bland annat genom en tunnel under Hallandsåsen och en tunnel genom Varberg. Av Västkustbanans 284 kilometer återstår endast att bygga ut 4,5 kilometer mellan Helsingborg C och Maria.
– Vi vet att det är dyrt att bygga i städer, se på Västlänken eller Förbifart Stockholm. Men att ha det som argument för att inte bygga ut denna ytterst viktiga sträcka är inte godtagbart, säger Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör i Region Skåne.
Maxkapacitet nådd
Sträckan utnyttjas redan till 100 procent och har därmed nått kapacitetstaket. Med ett dubbelspår kan kapaciteten öka från 8 tåg i timmen upp till 30–40 tåg i timmen. Förutom att knyta ihop Västsverige med Sydsverige är Västkustbanan en del av transportkorridoren mellan Oslo och Hamburg.
– Hur många miljarder förlorar Skåne, Halland, Västra Götaland och Sverige på minskad arbetspendling, lägre sysselsättning, minskade arbetsmarknader, sämre kompetensförsörjning och konkurrenskraft för näringslivet på grund av att denna korta sträcka inte byggs ut till dubbelspår? undrar Anna Pettersson.
Under presskonferensen sa Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att de vill sätta sig ner med kommun och region för att hitta en bra lösning för sträckan Maria-Helsingborg, något som Region Skåne välkomnar.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Byggprojekt
- Kollektivtrafik
Senast uppdaterad: 30 september 2025