Om konstnären Charlotte Walentin
Charlotte Walentin är född 1965 och utbildad på Konsthögskolan i Malmö. I likhet med många konstnärer målar hon på kanvastyg. Men där slutar likheterna. Istället för att rama in den färdiga bilden på väggen gör Walentin textila skulpturer av sina målningar.
I sin ateljé i Malmö målar hon metervis av tyg med lager av tusch där kulörer och nyanser gradvis övergår i varandra. I detta fall har hon valt färger som speglar naturen utanför sjukhuset, från sensommarens guldockra till smaragdgrönt, isblått och skymningsviolett. Metodiskt viker hon sedan det målade tyget i täta veck och draperar det i olika former. När ljuset faller över den veckade textilen uppstår ett raffinerat spel av ytor, skuggor och djup.
Fotografi, tryck och färgprofiler
För Malmö nya sjukhusområde har Walentin skapat en serie verk för ett trettiotal sluss- och skjutdörrar fördelade på fyra avdelningar och två våningsplan. Under uppdraget har hon samarbetat med en fotograf som tagit närbilder av de målade veckade tygerna. Dessa fotograferade utsnitt har sedan tryckts direkt på dörrarnas insida och utsida. Tryckens höga upplösning ger bilderna en verklighetstrogen precision. Den kliniska miljön får drag av mjuk textil, samtidigt som dörrarna behåller sin tåliga hygieniska yta. Konsten blir en sömlös del av arkitekturen, där varje dörr är unik.
Med Mellanspel ger Walentin lokalerna en rytm av färg och form som återkommer i korridorer och rum. De individuella verken utgör delar av en helhet präglad av både lugn och variation. Varje avdelning har sin färgprofil som förhåller sig till våningsplan och väderstreck, där skalan vandrar från varmare till svalare toner beroende på läget mot söder och norr. På det lägre våningsplanet fångar verken upp trädens grönska som skymtar genom fönstren. På andra avdelningar går dörrarnas färgspel i nyanser av himmel och hav, liksom ängens och åkerns toner av ockra och orange.
De täta veck som Charlotte Walentin valt att arbeta med i Mellanspel utstrålar något på en gång inbjudande och hemlighetsfullt. Ett draperi kan användas lika mycket för att synliggöra som dölja, som passage och barriär.
Stoffmåleri och trome l'œil
I tusentals år har målare och skulptörer odlat konsten att gestalta hur tyger och dräkter faller och veckar sig. Från antikens marmorstatyer av mytologins gudinnor till renässansens porträtt av adelsdamer och herrar utsökt klädda i sammet och siden. Inom konsthistorien kallas det realistiska skildrandet av olika textila material för stoffmåleri. Det var ett fält som 1600-talets barockkonstnärer briljerade i, särskilt med sina trompe l'œil-stilleben.
På franska betyder trompe l'œil bokstavligen ”lura ögat” och det var exakt vad konstnärer gjorde med sina detaljerade målningar av arrangerade föremål. Gnistrande vinkaraffer, prunkande blomsterbuketter och skiraste såpbubblor – allt målade de så naturtroget att den som betraktar bilden tycker sig kunna plocka föremålen från duken. Det är dessa traditioner som Walentin knyter an till. Genom tryckens fotografiska skärpa skapar hon en optisk illusion, som vore det möjligt att känna tygets veckade väv mot fingertopparna.
En passage mellan världar
Precis som när teaterns ridå sätts i rörelse signalerar Mellanspel att en övergång äger rum. Varje gång en dörr öppnas eller stängs gör en person entré eller sorti. Här sker passagen mellan omvärldens vardag och avdelningens rutiner. Mellan korridorens surrande tempo och operationssalens koncentration.
Placerade på avdelningarnas sluss- och skjutdörrar förstärker Mellanspel upplevelsen av förflyttning, kroppens rörelse och närvaro i rummet. För personal, patienter och anhöriga markerar passagen en övergång, inte bara mellan olika lokaler utan ibland också roller, situationer och tillstånd. Här erbjuder Charlotte Walentins verk ett mellanspel som ger löfte om allt från dramatik till vila, skönhet och tröst.