En familj av skulpturer
En familj av vänligt rundade skulpturer tar emot besökare till akut- och infektionskliniken på Malmö sjukhusområde. La Familia kallar Monika Gora sina skulpturer i passagen som förbinder byggnaden med gatan. De flesta av dem växer ner från taket som en trädgård av sällsamma former. Ett par av dem har tagit plats på den upphöjda rundel i passagens mitt där människor kan slå sig ner, på väg in eller ut från akuten. När mörkret fallit lyser skulpturerna i milt gröna och turkosa toner.
En familj består av individer som hör ihop i en gemenskap. På samma sätt samspelar La Familias totalt tjugosju skulpturer med varandra. Deras former är besläktade, och består av fem olika varianter i skiftande nyanser av blått och grönt. De kan föra tanken till djuriska figurer som nyfikna sälar, men också organiska utväxter som ett kluster av celler eller grottans droppstenar.
Om konstnären Monika Gora
Monika Gora är konstnär och landskapsarkitekt, född 1959 och verksam med egen studio i Malmö. Hon arbetar gärna i gränslandet mellan landskapsarkitektur och offentlig konst. Oavsett om hon skapar tillfälliga eller permanenta konstverk förhåller hon sig alltid till platsen, hur den ser ut och används.
Bland Monika Goras landmärken i Malmö finns ett växthus med vinterträdgård för boende i Västra hamnen, i form av en bubbla av grönska och glas som oväntat skjuter upp mellan husen. Hennes skulpturer rymmer ofta inslag av förändring. Inte sällan är de gjorda i material som speglar, skimrar, ändrar färg och lockar människor att komma nära.
"Jimmys" – lekfulla skulpturer
La Familia på akut- och infektionskliniken stod klar 2010 och växte fram ur Monika Goras projekt ”Jimmys” som startade vid 1990-talets mitt. Liksom La Familia består ”Jimmys” av en serie lekfulla skulpturer i mjukt rundade, djurlika former. De finns numera på ett stort antal platser över landet och världen, alltid placerade i en klunga där de individuella formerna förhåller sig till varandra och helheten. Även här knyter konstnären verken till det mänskligas sfär.
Det är möjligt att tolka titeln ”Jimmys” som namn på en samling individer, ett släkte eller en art. De första dök upp i en glänta i Pildammsparken i Malmö 1997. När skymningen faller glöder skulpturerna i varmt rödorange kulörer mot den mörka grönskan. De är inbjudande och slitstarka, och tål både att sitta på och leka med.
Skulpturerna i La Familia är gjutna i polyester förstärkt med fiberglas. Gora har blandat grönt och blått pigment i plastmassan på ett sätt som ger färgen en levande karaktär, vilket blir särskilt tydligt när LED-belysningen inuti tänds. Med sina organiska former står de i effektfull kontrast till sjukhusbyggnadens arkitektur, ritad av det danska kontoret C.F. Møller och invigd 2011.
Byggnadens cylindriska form kring en rund, öppen innergård är utformad efter infektionsklinikens behov av möjlighet till isolering, där fasaden går i en färgskala av rött, orange, gult och grönt. Bottenvåningens akutmottagning är öppen dag och natt. Det är en plats för brådskande olycksfall, sjukdom, oro och smärta. Men också kunskap, vård, omtanke och läkande.
La Familia formar sitt eget landskap
Här påminner Goras La Familia om relationerna som för människor samman. Det kan vara banden inom en familj, mellan patient och vårdgivare eller främlingar som blir till medmänniskor och vänner.
När konstriktningen land art växte fram i USA under sent 1960-tal och 1970-tal gjorde konstnärer som Robert Smithson, Walter De Maria och Agnes Denes naturen och landskapet inte bara till motiv, utan också själva materialet och platsen för konsten. Monika Gora å sin sida skapar konst som formar sitt eget landskap såväl i naturen som urbana miljöer. La Familia omsluter alla som rör sig genom akutsjukhusets passage. Skulpturerna utgör ljuspunkter i mörkret, och erbjuder närhet och sällskap.