En fabelversion av Malmö
I väntrummen på tre våningar på Jan Waldenströms gata 18 hittas stora väggmålningar, i form av tryck på björkplywood, och i de långa korridorerna kan besökare upptäcka figurer ur konstnärens bildvärld på dörrar och glas. Serietecknare och konstnären Coco Moodysson har för gestaltningen i vårdmiljön skapat och befolkat en fabelversion av Malmö, där djur liksom människor vill umgås på stranden, leka i parken, grilla och plocka blommor.
För barn men även för vuxna
Över tre våningsplan finns det åtta konstverk på vägg för patienter, personal och besökare att upptäcka och låta sig dras in i. Konsten vänder sig gärna direkt till de barn som av olika anledningar kan behöva spendera tid på platsen, men motiven har också en underliggande humor och igenkänningsfaktor som de vuxna kan lockas av. Ta till exempel verket Babblaren och lyssnaren. Två figurer, av ospecificerad art, sitter tillsammans på en filt och picknickar. Det är tydligt att den ena är babblaren, som pratar på och leder samtalet, bredvid sitter lyssnaren med ett milt uttryck och stängd mun. Verket är gjort i rena och klara technicolor färger och har många detaljer att upptäcka, vad är det figurerna har till sin picknick, vad händer runt omkring, vad gömmer sig i vassen? Barn liksom vuxna kan dras med i stämningen och le igenkännande åt både babblare och lyssnare.
Verket Vår lilla stad är nära besläktat med den grafiska tryckstilen som hittas i seriealbum. Här är trycket, i svart och rött, gjort direkt på björkplywooden så att träet får agera bakgrund. Som i ett klassiskt tvåfärgstryck är den största delen av bilden framställd i svart, med det röda som accentfärg på ett barns keps, en glass som smälter, en uggla på ett tak. Husen i motivet skulle mycket väl kunna vara hemmahörande i Malmö, höga 70-tals komplex varvat med radhus och villor. Längst fram i bilden syns en hjort som är hämtad från sjukhusområdet – närmare bestämt från Thure Thörns skulptur Hjortkällan.
Om konstnären Coco Moodysson
Coco Moodysson är född i Stockholm 1970 och uppvuxen på Södermalm. Efter att ha arbetat som undersköterska utbildade hon sig 2000–01 på seriehögskolan i Malmö, år 2002 gavs hennes första seriealbum Coco Platina Titan Total ut. Ofta är berättelserna i serierna självbiografiska, albumet Aldrig godnatt från 2008 skildrar tecknarens liv som trettonåring på det otrygga Södermalm och hur hon startar ett punkband med sina tjejkompisar. Som serietecknare anses Coco Moodysson var något av en föregångare, efter att hennes tidiga verk publicerats slog även flera andra av seriehögskolans elever igenom och Malmö etablerades som seriehuvudstad i Sverige.
Moderna väggmålningar
Till verken på ÖNH och BUM har konstnären inspirerats av Einar Forseths väggmålningar på Eastmaninstitutet i Stockholm, en klinik för specialisttandvård där hon själv hamnade som barn efter att ha slagit ut framtänderna. På institutet hämtade väggmålningarna motiv från folksagor och visor och minnet av dem finns tydligt kvar hos Coco Moodysson, därför vill hon själv kunna vara en del av att skapa liknande upplevelser och minnen för de barn som besöker avdelningarna i Malmö. Istället för igenkänning via sagor eller visor så plockas saker, platser och händelser från närområdet fram – det är trutarna du ser på hustaken, kaninerna på kullarna, det är Kroksbäcksparken och Ribban. På en dörr hoppar en tecknad katt upp och slår mot dörrhandtaget, på en annan sitter ekorrar på en gren. Kanske ska man in till undersökningsrummet med igelkotten, eller stannar till för att titta på björnen som gungar. Överallt finns det något att upptäcka.