Livet som pågår runt omkring
Bilder av kol och kalcium, dansande stålband och andetag fångade i aluminium. Tove Alderins konstverk för Servicebyggnaden kan se abstrakta ut, gjorda av glas, metall, kemi och teknologi. Men hennes gestaltning Cura 1–3 utgår från människan, där titelns ”cura” på latin betyder omtanke.
Det är människan som allt kretsar kring på Malmö sjukhusområde. Människan som andas och rör sig, arbetar och forskar, vårdas och studeras in i minsta cell. Trots att läkarkonsten och vetenskapen sedan antiken utforskat den mänskliga kroppen och existensen återstår många frågor att svara på.
Som barn fick Tove Alderin ett mikroskop av sin mamma som var sjuksköterska, och granskade ivrigt omgivningens beståndsdelar. Samma vilja att begripa världen präglar hennes konstnärliga arbete.
Installationer i Servicebyggnaden
I Servicebyggnaden breder Tove Alderins skulpturer, bilder och installationer ut sig på det våningsplan som rymmer sociala utrymmen, med reception, mötesrum, matsalar, ljusgård och takterrass.
Cura 1 Elementa
Det första som möter vid entrén är ett av de stora glasverk som utgör ”Cura 1 Elementa”. Här kan man föreställa sig en siktlinje dragen genom våningsplanet till personalmatsalen och ut på terrassen som nås via en dörr i den glasade fasaden. Längs denna linje står seriens verk placerade likt tvärsnitt. De är alla gjorda av kvadratiska glasskivor, vars mått cirka 160 x 160 cm är hämtade från konstnärens kropp. Mellan skivorna, som kilats fast i en betongsockel, sprider sig materia som om en mjuk explosion hade ägt rum.
Det stoff som Alderin blåst ut över glaset utgör människans och universums byggstenar, däribland kol, kalcium, kväve, väte, syre och fosfor. Resultatet påminner om gigantiska mikroskopsnitt med grundämnen redo för inspektion. Fast lika gärna kan det pulvriserade kolets mönster föra tanken till en nebulosa eller svart hål i rymden. Raffinerat länkar glasverken samman mikrokosmos och makrokosmos.
Cura 2 Biota
Mitt i Servicebyggnaden öppnar sig ett atrium mot takets ljusinsläpp. En trappa ger direkt förbindelse till de övre plan som med fönster mot ljusgården rymmer laboratorier och kontor. Här intar den sociala skulpturen ”Cura 2 Biota” luftrummet i form av ett elastiskt stålband, som uppspänt i vajrar loopar sig i cirklar och bågar.
Styrd av rörelsesensorer, programmerad mjukvara och motorer följer skulpturen människors rörelse genom och i anknytning till atrium. Oavsett om de slår sig ner på den nedre besöksytans sittmöbler eller hastar förbi till ett möte så svarar skulpturen mot deras närvaro. Den smäckra stålkonstruktionen kan sänka och höja sig, skifta position och tyngdpunkt, dras ihop och spännas ut i en smidig dans. Likt kroppens nervsystem triggas den igång av stimulans från omgivningen. Som en tyst följeslagare gör den människor sällskap i deras arbete och vardag. Samtidigt tar ”Cura 2 Biota” fasta på forskningens och teknologins utveckling.
På latin står ordet ”biota” för allt liv på jorden. I skulpturen samspelar människan som biologisk och social varelse med avancerade digitala system och robotteknik. Sinnrikt kopplar konstverket ihop det organiska och artificiella, människa och maskin.
Konstnären Tove Alderin
Tove Alderin är född 1971 och utbildad vid Det Kongelige Akademi i Köpenhamn samt Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Med Cura 1–3 undersöker hon vad människan består av: fysiskt, kemiskt, biologiskt liksom mer svårgripbara dimensioner som psyke och intellekt. Går det alls att förstå livet och har människan en själ?
Cura 3 Anima
I den serie skulpturer som utgör “Cura 3 Anima” använder Alderin sina andetag som verktyg och material. På latin betyder ”anima” luft, andedräkt, men även ande, själ och besjälad. De oregelbundna metallformerna har nedsänkningar i ytan som motsvarar den volym av luft som hon andats ut.
Aluminium är en av de vanligaste metallerna i jordskorpan och finns naturligt i människans kropp. Under processen har konstnären växlat mellan att andas i stillhet och under häftig rörelse. Utandningsluften går varken att se eller ta på, men har förmågan att forma hård metall medan den är het. Den största av seriens skulpturer ligger inbäddad i takterrassens växtlighet och speglar inte bara mänskliga andetag utan också himlens ljus. Övriga skulpturer är placerade på väggar i matsal och pausrum.
Med sin glänsande metall reflekterar ”Cura 3 Anima” människor som äter, samtalar och vilar, livet som pågår runtomkring.