Trapphuset Noden
Noden kallas den plats där en av de nya vårdbyggnaderna på Malmös sjukhusområde möter och binds samman med en äldre byggnad. Då husens våningar inte ligger på samma nivå möts de nu i ett trapphus med halv plan. Via trapphuset Noden går det idag att passera från en vårdbyggnad till en annan utan att behöva gå ner och ut.
I konstverket Conflux utgår den tyska konstnären Roland Furhmann från hur dessa olika byggnader har förts samman och hur konsten kan skapa ett gemensamt flöde. Titeln ”conflux” kommer från det latinska verbet confluxi och kan översättas ungefär som sammanflöde, förenad, överväldigad. Den äldre och den nya byggnaden är separata enheter, sammantvinnade i Noden där det platsspecifika konstverket ska agera som en aktiv part i att förena och föra samman byggnadskropparna.
Inspirerad av celler
Verket Conflux består av tolv objekt inspirerade av fibroblast. Fibroblast är en typ av bindvävscell med relativt lång livstid som delar sig vid behov och är viktig för att läka sår. De tolv objekten, eller cellerna, är monterade över trapphusets mellanrum, där hålrummet mellan våningarna uppstår.
Cellerna är gjorda i aluminium. Centralt i varje objekt är ett runt hål med en omkrets på 40 cm och monterat i hålet är cellens kärna, ett interferensfilter. Interferensfiltret är ett optiskt filter som släpper igenom eller reflekterar ljus beroende på våglängd. Filtret i cellens kärna roterar metodiskt, en liten bit i taget, och justerar så vilken vinkel den reflekterar. Rotationen gör att det optiska filtret ibland uppfattas som en spegel och ibland som genomsynligt.
Varje rörelse ger ifrån sig ett litet mekaniskt surr som kan bli det första en besökare uppfattar av konstverket.
Konstnären Roland Fuhrmann
Roland Fuhrmann är en tysk konstnär som bor och verkar i Berlin och Dresden. Efter konstnärsutbildningar i hemlandet och i Frankrike driver han idag Studio Roland Fuhrmann. Studion specialiserar sig på konst i offentliga rum och har producerat ett flertal offentliga verk, framför allt i Tyskland. Flera av Roland Fuhrmanns verk utgår på olika sätt från vetenskap och forskning, konstverken inspireras ofta av vetenskapliga fenomen och förmågan att upptäcka och förhålla sig till dessa rumsligt. Även det platsspecifika är en viktig del i processen.
Conflux i Malmö är ett bra exempel på hur processen kring Roland Fuhrmanns platsspecifika konstverk kan se ut och hur de sedan kan upplevas. En plats med en typ av svårighet identifieras. Här är det trapphuset Noden där byggnader från olika tidsperioder och på olika nivåer ska sammanfogas.
Att förena en plats för genomfart
Nodens betydelse i förhållande till vårdbyggnaderna är framför allt för genomfart, men det är även en plats där sängliggande patienter ska kunna placeras för att känna friskluft från öppen dörr. Utöver detta har platsen inga ytterligare funktioner, den är till för att passeras.
Conflux vill förena byggnaderna och skapa ett gemensamt flöde. Genom att använda sig av fibroblast, den cell som är så viktig vid läkning av sår, identifierar konstnären en del i det vetenskapliga som sedan översätts till konst. Konstverket blir en tolkning av den helande funktion som finns i vår kropp och tar sig uttryck via ett tekniskt utförande.
De tolv objekt som konstverket Conflux består av ser ut som förenklade celler och har monterats mellan spända vajrar över trapphuset. Den ständiga mekaniska rotationen och det surrande klick som uppstår vid varje rörelse påminner om hur cellerna i kroppen alltid arbetar, läker, delar sig och helar. I konstverket illustreras hur något som tidigare varit olika delar kan bli en enhet. Trapphuset Noden binder samman byggnadskroppas, konstverket Conflux ämnar att förena dem.