Himlen är vid och genomlyst av soluppgångens första toner
Svepnings- och visningsrummet ligger i anslutning till Intensivvårdsavdelningen på Malmös nya sjukhusområde. Här kan anhöriga ta farväl av den närstående som avlidit på en plats präglad av stillhet. För detta rum har konstnären Petra Lindholm skapat en totalgestaltning där alla delar samspelar i en helhet.
Väggarna är målade i en varm ton och belysningen är dämpad. Längs ena väggen breder ett landskap ut sig, över fem meter långt. Bortom förgrundens jordiga terräng väntar slätten med sin blånande horisont och himlens milt rosa och gyllene nyanser. Anslaget är drömskt, som om gryningens eller aftonens timma sveper in de vidsträckta markerna i ett dis.
Under arbetet har Petra Lindholm bland annat inspirerats av japanska träsnitt. Deras förmåga att med utsökt enkla kompositioner fånga landskapets skönhet har fängslat västerländska konstnärer sedan träsnitten först kom till Europa under 1800-talet.
På nära håll blir det tydligt att det monumentala verket är gjort av textil, och består av fem delar som fogats samman. Petra Lindholm arbetar med collage, där hon omsorgsfullt bygger upp sina motiv genom lager på lager av textil i skiftande toner. Materialet som hon valt är organza, ett tyg som är så fintrådigt att det kan upplevas transparent. Noggrant limmar hon fast fragment av den tunna väven på bakgrundens pannå. Skikt för skikt växer bilden fram medan landskapet tar form och färgklangerna djupnar.
Årsringar
Årsringar är den samlande titeln för Petra Lindholms konstnärliga gestaltning, som omfattar ytterligare ett textilverk, tre bårtäcken samt ett ljudverk. Titeln för tanken till stammens årsringar, som visar hur trädet växer år för år genom att lägga ytterligare ett lager till sin kärna. På liknande vis utvecklas människan genom sina levda erfarenheter. Samtidigt är varje individ, liksom varje träd, del av det större sammanhang som naturens kretslopp utgör. Oavsett om ett livslopp nyss tagit sin början eller nått sitt slut finns jorden, havet, bergen och himlavalvet där.
Trä som material är också närvarande i rummet. En väggfast hylla av trä löper längs väggen under det textilverk som hänger ovanför bäddens huvudände. Träet kommer från en lönn som fällts i Småland och därefter formats av en snickare för att bevara materialets ursprungliga karaktär och ådring. Här kan anhöriga välja att placera något personligt föremål, en bild eller ett fotografi.
Över hyllan hänger det andra textilverket, mindre och ljusare i sitt anslag. Dess vilsamma naturvy har drag av ängens och åkerns grönska. I fjärran skymtar bergens eller skogsbrynets dovt violetta silhuett. Himlen är vid och genomlyst som av soluppgångens första toner.
Om konstnären Petra Lindholm
Petra Lindholm är född 1973 i finska Karis, utbildad på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och bosatt och verksam i Småland där skogen ständigt är närvarande. I sin konst arbetar hon med olika tekniker och material, där hon även i sin ljud- och videokonst kan fånga naturens och vädrets skiftningar. Det ljudverk som hon komponerat för Årsringar för tanken till havets brus, vindens sus eller jorden som långsamt häver sig. Så lågt att det knappt är hörbart bryter det tystnaden och för in naturens ljud i rummet.
Samtidigt rymmer Petra Lindholms verk ofta stråk av tid, minne och eftertanke. De tre bårtäcken som hon skapat i samarbete med en textilkonstnär är resultatet av tidskrävande handarbete och tål att tvättas i 60 grader. Var och ett har sin grundfärg, från sädesfältets gulgröna skala till åkerns jordtoner och havets blå nyans. Varje täcke har sitt eget mönster, där brodergarnets stygn tecknar linjer, cirklar och slingrande blad som knyter an till plogfåran, årsringen och vårens spirande grönska. Bårtäcket kan draperas över eller svepas runt den avlidne och är skapat för att ge en känsla av värdighet och trygghet under avskedets sorg.
Textil är det material människan bär närmast kroppen. Liksom väggarnas textila landskap förmedlar de broderade bårtäckena med sitt mjuka tyg en dimension av närhet och omsorg.