Illusion och verklighet
Proportionerna skevar. Ju mer du rör dig runt skulpturen i rummet, desto svårare är det att förstå hur den ser ut. Skickligt leker Bäckström med form, seende, volym och perspektiv tills gränsen mellan illusion och verklighet löses upp. Underifrån kan Advanced Cone påminna om en galax hämtad från en science fiction-film eller ett flöde av strömmande energi. Om du däremot närmar dig verket från en punkt vid entrén, är allt du ser en fritt svävande liten cirkel som en bild av en glödande himlakropp.
Miriam Bäckström beskriver skapandet av Advanced Cone som en resa där avancerad forskning kring bild och textil utförs och utvecklas efter hand. Sedan 2018 har arbetet med och utforskandet av textila skulpturer pågått i konstnärens studio där flera kompetenser samarbetar och utbildar sig själva i nya tekniker. Bilden som skapats för den här skulpturen är 1G stor och består i sig av 300 bilder. Väveriet där textilen till verket framställts är ett av de största industriella väverierna i Italien.
Att förstå hur konstverket är gjort tar inte udden av fascinationen. Hur kan en nästan fjorton meter lång skulptur av metall och textil vara så svår att greppa med blicken? Medvetet sätter konstnären perspektiven i gungning. Den gäckande konen framstår på en gång som en platt yta, ett tredimensionellt objekt och ett oändligt universum.
Konstnären Miriam Bäckström
Miriam Bäckström är född 1967 och utbildad vid Konstfack, Akademin för fotografi, i Stockholm där hon också arbetar och bor. Sedan genombrottet på 1990-talet har hon intresserat sig för konstens relation till verkligheten. Genom åren har ställt ut flitigt både i Sverige och internationellt, däribland på Venedigbiennalen. Med kameran som verktyg har hon utforskat gränsen mellan det sakliga, drömska och kusliga. I performances och filmprojekt har hon balanserat mellan det dokumentära, iscensatta och berättelsens fiktiva värld. Under senare år har hon börjat arbeta med storskaliga textila verk där hon knyter an till en rik konsthistorisk tradition av monumentala gobelänger. Samtidigt för hon samman denna textila konstform med industrialismens tidiga historia, datorteknikens utveckling och 2020-talts digitala spetsteknologi.
Historisk teknik i modern version
Bildväven som formar Advanced Cone är maskinvävd i jacquard-teknik med en specialutvecklad flamsäker tråd från ett spinneri i italienska Como. Jacquardvävtekniken uppfanns under tidigt 1800-tal och gjorde det möjligt att maskinellt väva komplexa mönster med hjälp av hålkort, vilket lade grunden till datorteknikens programmeringskonst.
När Miriam Bäckström nu använder digitala verktyg för att skapa en förlaga till skulpturens jaquardväv sluter hon cirkeln mellan dåtid och nutid, det digitala och handfasta. Samtidigt driver hon utvecklingen ett snäpp vidare. Faktum är att själva verket Advanced Cone i all sin textila materialitet från vissa håll kan te sig som en digital hägring. Som om det uppstått en glipa eller ”glitch” i datorns 3D-program och en oväntad regnbågsfärgad form flimrar förbi i ögonvrån.
Skulpturens dragningskraft bygger i hög grad även på hur Miriam Bäckström arbetar med fotografi. När den fotografiska tekniken växte fram på 1800-talet var motivet som fångades på glasplåten ett direkt avtryck av vad som ägt rum framför kameran i ett givet ögonblick. Ljus, rörelse, plats, allt fastnade på plåten. Bilden stod i omedelbar och fysisk förbindelse till sin verkliga förlaga. Det är en relation som Bäckström nu frigör sina fotografier från. De bilder som hon utgått från kan likna krusningar på havets yta, aftonens rosavioletta moln och ljus som reflekteras i en metallisk yta. I datorn manipulerar hon fotografiet, förskjuter och förstärker, tills bilden och därmed även skulpturen formar sin egen verklighet. Raffinerat spelar hon med den digitala teknikens illusionskonster.
Istället för att var gjord av fast materia tycks Advanced Cone rusa fram genom rymden, en spjutspets av ljus i ständig rörelse.