Ett rum för alla
”A million star(s)” kallar den danska konstnären Astrid Krogh sin gestaltning för Malmö nya sjukhusområde. Kanske går det att säga att hon visar hur varje människa är en stjärna bland miljoner i ett solsystem.
Till sjukhusets stilla rum kommer människor i behov av en stunds paus, eftertanke eller vila. Rummet är öppet för alla. Dygnet runt välkomnar det in besökare att slå sig ner en stund. Framför fönsterväggen har konstnären hängt en en stor kvadratisk textil, klädd med tunt träfanér. Om dagen strålar dagsljuset in genom de oräkneliga hål som perforerar materialets mörkt midnattsblå yta. I dunklet blir lysande punkter synliga som tillsammans formar ett större mönster. När mörkret faller tänds en inbyggd belysning som får mönstret att gnistra. De lysande punkterna reflekteras vidare ut på väggar och golv i ett spel av färg, skugga och ljus. Upplevelsen kan påminna om att blicka upp mot vintergatan och rymdens oändlighet.
Men det är inte ett kaotiskt universum av svarta hål och mörk materia som Astrid Krogh frammanar. Istället knyter hon an till de matematiska mönster som naturen till stor del är uppbyggd av. Från snöflingans kristaller till fjärilens vingar och bergets mineraler återkommer geometriska mönster präglade av symmetri och harmoni. Med sin gestaltning lyfter Krogh fram hur även den minsta del har sin plats i den större helhet som varje mönster utgör.
Konsten och geometrin
Under tusentals år har kulturer och civilisationer använt abstrakta tecken och geometriska former för att gestalta tillvarons skönhet och mer svårfångade dimensioner. Inom den islamska konsten utgör ornamentik och geometriska stjärnformer en symbol för det andliga och gudomliga. Sedan antiken har filosofer, vetenskapsmän och arkitekter genom geometrin och matematiken strävat efter att finna formler och mönster för ideala relationer och proportioner, från Fibonacciserien till det gyllene snittet.
Men där finns även en annan sida av de geometriska formerna och grafiska mönstren. De ryska avantgardister som på 1910- och 20-talet bröt ny mark inom konst, design och arkitektur kallade sig konstruktivister. Här handlade det inte om några andliga visioner. Tvärtom var det den materiella verkligheten och människors vardag som de ville förändra genom att bygga ett nytt och jämlikt samhälle. Med sitt arbete mutade de in en blixtrande passage av experiment och konstnärlig frihet innan det unga Sovjetunionen stelnade i diktaturens förtryck. Den abstrakta formen blev under denna korta epok ett sätt att markera en nystart gentemot det störtade tsardömet och historiens traditionella bildspråk. De geometriska mönstren spred sig från målningar till kläder, affischer, teater och arkitektur.
Om konstnären Astrid Krogh
Själv utbildade sig Astrid Krogh under 1990-talet vid den danska designhögskolans textila avdelning i Köpenhamn. Under senare år har hon utvecklat många storskaliga verk för offentlig miljö där hon arbetar med textil, färg och ljus. I sin gestaltningför Malmö nya sjukhusområde skapar hon en lika rumslig som raffinerad helhet. Det mönster som präglar såväl den textila stjärnhimlen som entrépartiets sandblästrade glas förhåller sig till innertakets geometriska form. Samtidigt vidgar hon upplevelsen bortom arkitekturens linjer och ramar. Genom ”A million star(s)” bjuder hon in till ett rum som öppnar inte bara för stillhet utan även skönhet, mystik och förundran.