"Sträng med tekniken"
Uttrycket i konstverken är lätt och humoristiskt men bakom lättheten döljer sig en utsökt planering av färg och form. I varje gobeläng är trädet ett centralt motiv. Fokus ligger där stammen går upp i kronan. Det är där det händer; fåglar kraxa, kastanjerna blommar och frukter mogna. Att vävarna hänger i centralhallen med samma utstrålning som de hade vid invigningen 1976 hänger sannolikt ihop med Sonja Reinfeldts kunskap om konstnärliga tekniker. Som hon själv säger i ett inspelat konstnärsporträtt från 2012: ”Jag är sträng med tekniken.”
Hösten inledde
Med läsning från vänster till höger hänger gobelängerna i ordningen Vinter, Vår, Sommar och Höst. Det var dock den sista i ordningen, Hösten, som inledde konstnärens mångåriga arbete med uppdraget. Hösten påbörjas 1973 och slutförs året efter. Gulockra som ger hösten glöd omger trädet. Kronan har ännu sin gröna färg och i en oregelbunden cirkel samlas höstens mogna frukter. Våren blev nästa gobeläng 1974. Blå vårhimmel gör årets nyutsprungna trädkrona lätt. Kompositionen ger känslan av en klar vårdag. Kastanjeblomster står i full blom. Blommorna drar sig mot en trolig vårvärme så att kompositionen lutar bort från kronans mitt.
Under 1975 tillkommer Vintern. Här vävs ett av Sonja Reinfeldts favoritmotiv in, fåglarna. Det samlas svarta fåglar i trädet. Nakna grenar vilar i den tunna luften under vintermånaderna alltmedan fåglarna håller liv. Slutligen vävdes Sommaren 1976. Den roströda tonen är som hämtad ur en av sommarens solnedgångar. Tokiga tuppar och några gråa fåglar har möte i trädets krona. Lövverket har gått från grönt och blivit gulaktigt som av sommarens torka. I augusti 1976 invigdes gobelängsviten i centralhallen och har hängt där sedan dess.
Om konstnären Sonja Reinfeldt
Konstnären Sonja Reinfeldt (1917–2013) var målare, tecknare och textilkonstnär. Hon utbildade sig på Tekniska skolan och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Efter examen fortsatte hon inom de konstnärliga utbildningarna, då som lärare inom teckning och måleri. På 1950-talet flyttade Sonja Reinfeldt till Ravlunda på Österlen. Det var här hon började arbeta med bildvävar i yllegarn. Trots att Sonja Reinfeldt stod för ett långt och produktivt konstnärskap, med ett flertal konstverk i Region Skånes konstsamling liksom i många andra samlingar, är hennes konst inte uppmärksammad i relation till konstnärskapets omfattning.