Anpassat till arkitekturen
Ljusklockor är en skulptural fontän. Innergården ses bäst från centralhallen, där väntrummen angränsar till dammen med de blåfärgade skulpturerna. Innergården formgavs på 1970-talet av en trädgårdsarkitekt och Gustav Kraitz anpassade konstverket till arkitekturen. Tio stora klockor i keramik hänger på rad över bassängen. Arton vattenstrålar riktas rakt upp ur vattenspegeln. Det finns två avgränsande broar i dammen, med dem kan konstverket betraktas som en triptyk av vatten. Varje klocka är individuellt formad av konstnären. De är gjorda i stengods. Ljusklockorna är glaserade i blått och lila. Stjälken som håller klockan är svart. Under dygnets mörka timmar tänds lampor ur varje klocka, ljuset strålar nattetid ner i vattenspegeln.
Ett konstverk och en fontän
Ljusklockornas öppningar är cirkulära och riktas mot vattnet. Keramikens cirkelöppningar möter krusningarna som ekar ut i dammen när regndroppar faller. Vattenringarna växer för att sedan absorberas och försvinna i dammen. En rörelse av de fontänstrålar som vänder i luften och mjukt landar i ytan pågår i stillsam kontinuitet. Att ljusklockor är både ett konstverk och en fontän är en rörande gest på ett sjukhus. Ljudet av porlande vatten anses i de flesta kulturer vara hälsobringande. Fontäner har både förknippats med rening och lekfullhet. En fontän behöver liksom människor omtanke och omsorg för att fungera och återspegla skönhet. Vi får idag vara tacksamma för att 1970-talets modiga pionjärer skapade ett vattenkonstverk åt kommande generationer.
Om konstnären Gustav Kraitz
Konstnären Gustav Kraitz, född 1926 i Ungern, är skulptör och keramiker. Han inledde sin utbildning på konstakademin i Budapest under andra världskriget. Vid krigsslutet avbröts studierna när Gustav Kraitz tvingades till straffarbete i sovjetiska läger. Som överlevare från sovjetiskt straffläger kunde han avsluta sina studier 1949–1952. 1956 kom Gustav Kraitz till Sverige där han mötte sin konstnärskollega och hustru Ulla Kraitz. Familjen är sedan 1960-talet bosatta utanför Båstad i nordvästra Skåne. Makarna Kraitz har alltsedan de möttes arbetat tätt tillsammans under signaturen Kraitz. Ett av deras mest kända verk är Hope från 1998, Wallenbergmonumentet utanför FNs högkvarter i New York. Ljusklockor är skapat av Gustav Kraitz ensam.