Ägget
Ett stort ägg i formgjuten plast ligger på marken. Det är två meter högt och alldeles slätt. Formen är hel som skalet på ett verkligt ägg innan det ruvas till kyckling eller äts upp. Idag är det täckt av en grön beläggning av alger och mossa. Därunder kan det anas att ägget en gång blev fläckvis bemålat i guld, blått och turkost. Ägget målades av konstnären på insidan. I botten finns en hålighet för el, ägget skulle ursprungligen vara belyst inifrån. Mossan är nu en egen grönmelerad målning som gör ägget underliggande plastyta osynlig. Desto tydligare framträder plasten i Svanen.
Svanen
Skulpturen av svanen är rengjord och målad med plastfärg i nutid. Svanen är vit och dess hjärtformade kropp ligger rakt på marken. Den har skulpterade vingar. Några små räfflade plaststenar ligger under fjäderdräkten. Svanens näbb är riktad mot ägget. Näbben är målad i orange och svart. Under årstidernas växlingar pyntar personalen svanen efter säsong med solhatt eller juldekorationer. Det finns så många frågetecken kring den här installationen. Några fotografier från 1970-talet föreställer konstnären och hennes medarbetare under tillverkningsprocessen, bilderna berättar något. Hela Anna Sjödahls konstnärliga kvarlåtenskap förvaltas av Skövde konstmuseum, troligen kan det materialet berätta mer om installationen och konstnärens intention.
Om konstnären Anna Sjödahl
Konstnären Anna Sjödahl (1934–2001) var målare, grafiker och tecknare. Under slutet av 1960-talet gjorde hon några skulpturer i akrylplast, som till exempel Frukost i det gröna. Det är en borddukning i skala 1:1. Den överdrivna skalan, som finns i ägget, finns dock inte i andra installationer av akrylplast. Inte heller är motiven fåglar eller ägg typiska för Anna Sjödahl. Snart efter sin utbildning på Konstfack och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm blev hennes konst uppmärksammad och synonym med ”det personliga är politiskt”. Hon var en konstnär som skildrade vardagen, familjen, det sociala och det politiska i ett Sverige som växte fram under kalla kriget. Hon använde sig aktivt av konsthistoriska förebilder som Judy Chicago, Pablo Picasso och Edvard Munch när hon skapade sina idag ikoniska konstverk. Målningarna Vår i Hallonbergen från 1972 och Konstnären som tonårsmorsa från 1979 är parafraser som idag är en del av den svenska konsthistorien. Anna Sjödahls konst finns representerad i samlingar så som Moderna Museet, Borås konstmuseum och Göteborgs konstmuseum.
Installationen Ägg och Svan placerades på Centralsjukhuset i Kristianstad samtidigt som annan byggnadsanknuten konst under åren 1973 till 1980. Det är dock det konstverk som har tappat mycket av sin identitet genom omplaceringar och påverkan på materialet. Ett så udda konstverk av en konsthistoriskt viktig konstnär förtjänar ett öde där rengjorda skulpturer får belysas i en vattenspegel. Då kommer Ägg och Svan att skimra i guld, turkost och blått.