Nya busstationer
De större hållplatserna och knutpunkterna utmed SkåneExpressen omvandlas till stationer. Det kan innebära rymliga busskurer med dörrar, informationstavlor med nedräkning av tid till nästa avgång. Större hållplatser med ett högre resande har ofta en närhet till affärer och service, vilket breddar nåbarheten till kollektivtrafiken.
Välplanerade gång- och cykelbanor ska skapas hela vägen fram till stationen. Vid vissa utpekade noder längs stråken finns närliggande parkeringar för både cykel och bil, för att skapa en trygg miljö för smidiga byten
Bekvämare bussar med regelbunden tidtabell med goda öppettider alla veckodagar
I trafiken prioriteras busstråken och ges företräde och rakast möjliga körväg. Färden blir mjukare och restiden kortare när bussen bara stannar för att släppa på och av passagerare.
Moderna bussar med sköna fällbara stolar och wifi ska göra att du som reser kan utnyttja restiden till både jobb och avkoppling. När regionbusstrafiken får goda öppettider och har en tidtabell med regelbundet utbud blir det också möjligt för fler att välja bussen framför bilen, vilket i sin tur leder till minskad miljö- och klimatpåverkan.
Rätt antal stopp
Ska bussresan vara smidig och snabb kan inte hållplatserna ligga alltför tätt. Ibland finns parallella busslinjer som kan fånga upp resande från hållplatser som inte finns med på det regionala BRT-stråket. I andra fall finns ingen parallell busstrafik vilket kräver andra lösningar. Därför sker en översyn över samtliga hållplatser längs stråken och deras betydelse utvärderas tillsammans med kommun.
Majoriteten av de resor som görs med SkåneExpressen är långa resor, i snitt tre mil långa. Därför är det också de längre resorna som är prioriterade. Bussen stannar därför endast för avstigande på väg in i de större städerna och för påstigande på vägen ut.