Skånes digitala vårdsystem (SDV)
Olika digitala system är viktiga arbetsredskap för att vårdpersonalen ska kunna ge så bra vård som möjligt. Inom kort ska Region Skåne inför ett nytt vårdinformationssystem. Det kallas Skånes digitala vårdsystem (SDV).
Ett vårdinformationssystem är bland annat journalsystem, läkemedelslista, verktyg för tidbokning, schemaläggning, registrering av provsvar, verktyg för betalning av patientavgifter och information om högkostnadskort.
SDV samlar all relevant information om patienten på ett och samma ställe. All personal som vårdar en patient har tillgång till samma information. Därför slipper patienter berätta samma sak när de träffar nya personer i vården. Dessutom kommer informationen in i systemet direkt, det vill säga när provsvar finns eller under besöket. Det gör att informationen alltid är uppdaterad och att vårdpersonalen kan ta beslut och inleda behandling snabbare.
Att ha ett gemensamt system i hela Skåne innebär också att arbetssätt och rutiner blir lika och att vården blir mer jämlik – oavsett var i Skåne du bor. SDV har också ett bättre motstånd mot cyberangrepp jämfört med dagens system.
Fakta om SDV
Alla sjukhus och vårdcentraler kommer att arbeta i SDV, även de privata med avtal med Region Skåne. Däremot kommer inte kommunerna att införa SDV.
Första införandet blir i liten skala i sydöstra Skåne, med start hösten 2026. Därefter tar det cirka två år tills det är helt infört.
Bakgrund till införandet av SDV
Dagens system som används inom vården är för gamla och kan inte utvecklas mer. Det gör det svårt att hantera patientdata säkert och lagenligt. Systemen samarbetar inte med varandra vilket innebär att vårdpersonalen behöver söka information på flera olika ställen och de kan inte heller se all information. Det gör också att det kan finnas olika rutiner och arbetssätt, vilket gör att vården kan variera beroende på var i Skåne du får den.
Region Skåne upphandlade SDV 2017. Medarbetare från hälso- och sjukvården deltog, tillsammans med expertis inom IT och inköp. De beskrev vad det nya systemet behövde kunna göra, och utvärderade anbud från olika leverantörer. Därefter valdes det system som bäst ansågs kunna möta behoven.
Innan systemet tas i bruk anpassas det till skånska förhållanden, och testas noga. I det arbetet deltar många medarbetare från olika delar av vården. Från våren 2025 testas systemet i verklig vårdmiljö.
Senast uppdaterad: 17 september 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?