Region Skåne

Publicerad 2025-09-16

Upprepade administrativa brister ledde till fördröjd utredning och behandling vid hjärtbesvär

I juli 2023 söker en man i 45-års åldern akut vård på Lasarettet i Landskrona för bröstsmärtor. Undersökningar visar lågt kaliumvärde och högt blodtryck, och efter utredning av hjärtats kranskärl finns misstanke om småkärlssjukdom. Mannen sätts in på medicinering för kranskärlssjukdom. Magnetkameraundersökning (MR) planeras men uteblir då mannens tillstånd förbättras och han skrivs ut.

På grund av bristande tillgänglighet fördröjs mannens återbesök med två månader. Då bekräftas misstanke om småkärlssjukdom, och medicineringen förlängs. Det låga kaliumvärdet kvarstår och mannen ska remitteras för utredning av potentiell överproduktion av hormon som reglerar kroppens salt- och vattenbalans (hyperaldosteronism). Remissen skickas felaktigt till primärvården och utredningen fördröjs ytterligare. Först åtta månader efter första vårdkontakt inleds behandling för hyperaldosteronism.

Kort därefter drabbas mannen av störningar i hjärtrytm. MR planeras på nytt, men administrativa brister leder till att remissen uteblir. Misstaget upptäcks en månad senare, och MR-undersökningen sker ett år efter första vårdkontakt. Trots att MR inte visar tecken på kranskärlssjukdom, dröjer det fem månader innan medicineringen avslutas vid återbesök hos ansvarig läkare.

Händelsen anmäls därför enligt lex Maria som risk för allvarlig vårdskada då medicinska bedömningar och avvägningar anses varit rimliga, men upprepade administrativa brister har lett till fördröjda åtgärder och onödig medicinering. Samt då händelseförloppet har orsakat mannen onödig oro och osäkerhet.

Bakomliggande orsaker bedöms vara bristande rutiner vid remisshantering och uppföljning av remissvar, samt otillräcklig kunskap kring hyperaldosteronism. Brister i kommunikation och bristande tillgänglighet bedöms också som bidragande till händelseförloppet. 

För att minska risken för liknande händelser har verksamheten gjort en översyn och förbättring av rutiner för remisshantering, vidtagit åtgärder för att öka verksamhetens tillgänglighet och genomfört utbildande och informerande insatser för medarbetare.

Diarienummer: 2025-ANM001361

Kontakt

Annika Widerberg

Chefläkare

Terje Frennefalk

Pressansvarig Skånes universitetssjukhus

Senast uppdaterad: 16 september 2025