Gå till sidans innehåll

När du söker vård digitalt är väntrummet din egen soffa

Har du ett utslag som kliar, är orolig för ett fästingbett eller behöver förnya ett recept på resande fot, men kan inte vänta till vårdcentralen öppnar? Då kan du söka vård digitalt, ett bra sätt att komma i kontakt med vården, var du än befinner dig.

Anna vid sitt skrivbord

Anna Kjellbom är specialist i allmänmedicin och läkare på Primärvården Skåne online. Hon och hennes kollegors uppdrag är att ta hand om lättare besvär och åkommor genom digitala besök.

– Mitt jobb är otroligt varierande. Som första instans kan vad som helst komma. Man är nära den som hör av sig och får möta dem i deras hemmiljö. Det skapar andra förutsättningar för samtalet, säger Anna Kjellbom.

Hon fortsätter:

– Vi finns här för att göra det lättare att snabbt komma rätt när man söker vård. Men det är förvånansvärt mycket vi kan lösa i det digitala mötet. Att få en dialog med sjukvårdspersonal hemma från sin egen soffa, kan vara lugnande, och för en barnfamilj kan det vara särskilt skönt att slippa ett långt besök på akuten, säger Anna Kjellbom.

En digital vårdcentral för alla

– Under sommaren är det många besök som handlar om olika hudåkommor, bett och allergier. Genom att man kan skicka in bilder till oss, kan vi bedöma vilken behandling som krävs. Vi arbetar i nära team kring patienten och vid behov kan en läkare ta över besöket, förklarar Anna Kjellbom.

Utöver möjligheten att skicka in bilder, kan chatten vid behov även växlas över till ett videosamtal. Rådgivning hos sjuksköterska är gratis, men om en läkare behöver kopplas in får patienten ge sitt medgivande och då debiteras mötet som ett vanligt vårdbesök.

Generösa öppettider

Många av dem som söker vård digitalt är småbarnsföräldrar och unga, konstaterar Anna Kjellbom, det tror hon delvis har att göra med formatet.

– Det kan vara lättare att ställa vissa frågor i en chatt. Vi får till exempel en hel del frågor från unga killar som kan vara svåra att ta upp vid ett fysiskt möte. Det kan handla om allt från akne till oro för könssjukdomar, säger hon.

Ytterligare en fördel är de generösa öppettiderna. Anna och hennes kollegor tar emot ärenden alla dagar fram till klockan 21. Om det är stängt kan du ändå lägga ett ärende och blir kontaktad under öppettiderna. Det kan också vara särskilt behändigt att söka vård digitalt om du befinner dig långt ifrån din vårdcentral.

– Är man på resande fot och får slut på sin blodtrycksmedicin, så kan vi förnya receptet och se till att det går att hämta på närmaste apotek. Eftersom vi är kopplade till det skånska journalsystemet, så är det väldigt flexibelt och anteckningarna som vi gör kan senare följas upp vid fysiska vårdbesök, säger Anna Kjellbom.

På Primärvården Skåne Online arbetar erfarna sjuksköterskor och läkare och vårdkontakten omfattas av samma sekretess som på en vanlig vårdcentral. Förutom rådgivning, kan också du få hjälp att förlänga sjukintyg eller att förnya recept.

– Det finns en hög nöjdhet bland våra patienter. Även när en kontakt leder till en remiss till en fysisk mottagning, så uttrycker de ofta en tacksamhet över att de fått hjälp att ha lotsats rätt, säger Anna Kjellbom.

Senast uppdaterad: 16 juni 2023

Fick du hjälp av informationen på denna sida?