Om du inte är nöjd med vården

Om du är missnöjd med vården kan du framföra dina synpunkter eller klagomål – både som patient och som närstående.

Vänd dig i första hand till den mottagning där du blivit behandlad. Du kan även kontakta Patientnämnden eller anmäla en händelse till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Är du inte nöjd med den förklaring du får av vårdpersonalen kan du vända dig till verksamhetschefen för vårdcentralen, sjukhuset eller mottagningen. Du har rätt att få ett skriftligt svar på dina klagomål, om du ber om detta.

1177.se – Om man inte är nöjd med vården
1177.se – Om man inte är nöjd med tandvården

Du kan lämna klagomål och synpunkter på allt från mindre problem till svåra situationer som har lett till bestående skador eller dödsfall. Genom att framföra dina synpunkter bidrar du till att göra vården säkrare. 

Få hjälp från Patientnämnden

Patientnämnden är till för dig som har klagomål, synpunkter eller frågor när det gäller hälso- och sjukvården, vården inom kommunerna och folktandvården i Skåne.

Om du inte vill kontakta din vårdgivare kan du vända dig till Patientnämnden, som är helt fristående från hälso- och sjukvården. När du vänder dig till Patientnämnden utser de en handläggare som utreder ditt ärende. Om du vill kan du vara anonym. 

Patientnämnden avgör inte om sjukvårdspersonalen har begått något fel eller inte utan det blir en fråga för den som är ansvarig för den aktuella verksamheten. 

Olika kontaktvägar

Du kan använda e-tjänsten "Mina vårdkontakter" för att ta kontakt med Patientnämnden. Det finns också möjlighet att kontakta Patientnämnden via brev, e-post eller telefon. Väljer du e-post bör du tänka på att inte skicka med dina personuppgifter eller andra sekretessbelagda uppgifter.