Linus Persson sitter i kontorsmiljö, framför tre datorskärmar

Med ett bra servicetänk och ett glatt humör kommer man långt

Region Skåne tar varje dag emot många frågor från medborgare och medarbetare via telefon, chatt och mejl. Kundinformatören Linus Persson är en av de som besvarar alla frågor.

– Jag och mina kollegor finns på plats dygnet runt för att ge service och underlätta vardagen för både medborgare och medarbetare. Vi besvarar frågor, ger information om tjänster, har hand om beställningar och sköter reklamationer.

Linus har arbetat i Region Skåne sedan 2015 och brinner för att hjälpa andra och ge service.

– Jag har alltid velat arbeta inom vården och eftersom jag inte har medicinsk utbildning är detta mitt sätt att bidra. Som kundinformatör syns man kanske inte utåt men man är en spindel i nätet bakom kulisserna. Jag är stolt över att få jobba med service och vara en del av människors liv.

Gör skillnad varje dag

Som kundinformatör arbetar man med många olika typer av frågor. Det kan vara allt från att ta emot en felanmälan eller fakturafråga till att ge anhöriga information om inneliggande patienter eller boka och planera patienttransporter mellan avdelningar.

– En del ärenden behöver lösas omgående, till exempel bokning av blodtransport till operationssal eller städning efter misstänkt smitta. Det är en härlig känsla att veta att man bidrar till helheten och gör skillnad. Man ser till att medborgare får hjälp och hjälper till att avlasta vården så att de får mer tid för patienterna.

Den ena dagen är inte den andra lik

Med en stor mängd vitt skilda frågor gäller det att vara påläst så att man vet hur man ska agera i de olika situationerna.

– Det är ett omväxlande arbete och jag lär mig något nytt varje dag. Mycket handlar om problemlösning, ibland till och med detektivarbete. Jag och mina härliga arbetskamrater jobbar som ett team och är man osäker på något finns det alltid någon att fråga.

Nöjda kunder är vårt viktigaste mål

De flesta som ringer är tacksamma att de får hjälp och svar på sin fråga.

– Nöjda kunder är det bästa som finns. Det gäller att kunna skapa ett förtroende hos den jag hjälper och det gör jag genom att lyssna in behov. Det är en förutsättning i jobbet att man är pedagogisk, har ett gott kundbemötande och gillar att prata med människor.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen.

Tänk på att webbredaktionen inte kan svara på eventuella frågor som du ställer här.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.