Gunilla Lundahl står utanför entrén till vårdcentralen i Husie.

Gunilla har fått ställa om under pandemin

– Jag älskar att träffa människor. Det är en förmån att få möta andra människor när de har behov helt enkelt. Att få lov att vara en del av andras liv, att höra andra människors historier och kanske hjälpa dem en bit på vägen, säger Gunilla Lundahl som blev sjuksköterska för att få göra skillnad och få underlätta andras mående.

Först jobbade Gunilla Lundahl många år på akuten. Men när hon fick chansen att jobba på Vårdcentralen Husie, tvekade hon inte. 

– Efter att ha jobbat natt flera år var det dags för något annat för min del. Det var även bättre för familjen när barnen började skolan, eftersom jag fick närmare hem.

Har ställt om under pandemin

I vanliga fall arbetar Gunilla som astma- och kolsjuksköterska, men under pandemin har hennes arbetsdagar förändrats. Likt många av hennes kollegor i Region Skåne har hon fått ställa om och prioritera vaccinationen mot covid-19.

– Det är härligt att få höra patienternas ”Äntligen!” och känna deras tacksamhet. Många blir så glada av att kunna umgås med nära och kära igen efter den långa isolationen. En äldre herre kom i finkostymen för att fira vaccinationen, berättar Gunilla Lundahl.

Utvecklande och intensivt

Antalet vaccinerade varierar med vaccinleveranserna till vårdcentralen, men Husie snittar på omkring 90 doser om dagen. Gunilla ser det om en förmån att ha fått vara en del av processen och bidra till att förbättra under pandemin.

– Det har varit extremt utvecklande och intensivt. Vi i sjuksköterskegruppen har fått börja arbeta mycket mer med information när allmänheten haft frågor om vaccinationen och de olika faserna, säger Gunilla Lundahl.

Korrekt information från säkra källor en nyckel

De vanligaste frågorna Gunilla och hennes kollegor får från de som vaccineras är vilket vaccin patienterna ska få och vilken injektionsteknik de använder. Alla är inte lika nöjda över svaren och det har hänt att patienter lämnat när de fått reda på vilket vaccin de ska få.

– I de fallen kan vi inte göra särskilt mycket. Patienten har ju rätt att veta. De som absolut vägrar kan vi inte vända, vi kan bara informera och det har vi lagt mycket tid på. Vi förstår allas oro och löser det på bästa sätt. Man får vara ödmjuk.

Gunilla tror att media har haft stor inverkan och oroat många och hon betonar därför vikten av att hon och hennes kollegor bemöter frågorna på rätt sätt, med korrekt information från säkra källor och i enlighet med Region Skånes riktlinjer. De vet att den information de ger sprids vidare till patienternas släktingar, vänner och bekanta.

– Informationen förändras på kort varsel, så det gäller att hålla sig konstant informerad. Som grupp har vi stöttat varandra i att hålla oss uppdaterade med det senaste.

Bra att utmanas

– Mina kollegor är fantastiska och vi har löst situationerna tillsammans. Vi är varandras bollplank och vi har vuxit som grupp också. Vissa dagar har man såklart undrat hur man ska klara det. Men det är bra att utmanas. Jobb inom primärvården är mycket bedömningar. så vi är vana att ta beslut under tidspress.

Men även om pandemin gett många nya erfarenheter längtar Gunilla Lundahl efter att få återgå till ett nytt vanligt liv. Efter att prata om något annat än covid och vaccinationer och att folk ska slippa oron över att bli sjuka.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen.

Tänk på att webbredaktionen inte kan svara på eventuella frågor som du ställer här.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.