Sjuksköterska - världens bästa jobb

Att träffa nya patienter varje dag får mig att må bra

Se filmen med Jennifer Pålsson, sjuksköterska på resursteamet på Centralsjukhuset Kristianstad, om hur hon upplevt tiden som nyutexaminerad och ny på jobbet.

Jennifer Pålsson började utbilda sig till undersköterska redan på gymnasiet och gick sedan vidare till sjuksköterskestudier i Kristianstad. Som nyexaminerad startade hon karriären på medicinavdelningen vid Hässleholms sjukhus. Nu har hon precis börjat på det nystartade resursteamet på Centralsjukhuset Kristianstad, CSK.

– För det mesta går jag hem från jobbet och känner mig oerhört stolt. Jag vet att jag har gjort så mycket för en patient. Även fast jag bara gör mitt vanliga jobb så har patienter fått den behandling de behöver, fått sina läkemedel och de blir friska av mitt handlande och mitt yrke.

Men det är också ett tufft arbete. Varje gång hon möter något jobbigt på arbetet försöker hon lämna kvar det där och inte ta med det hem.

– Jag kommer alltid möta både liv och död i mitt arbete som sjuksköterska och det är något som jag fått acceptera under utbildningen.

44 år i Region Skåne

Till skillnad från Jennifer Pålsson som är i början av sin karriär så har biträdande sjukhuschefen Britt-Marie Cartbo nyligen gått i pension efter 44 år på Region Skåne. Sommaren 1977 började hon arbeta som sjukvårdsbiträde på det gamla långvårdssjukhuset innan hon utbildade sig till sjuksköterska.

Arbetssätten då skiljer sig en del från hur det ser ut idag.

– Man pratade inte om team, som man gör idag, säger Britt-Marie Cartbo.

– Men hade vi inte haft varandra hade inte allting gått runt, säger Jennifer Pålsson.

Då arbetade de i ett så kallat rondsystem där varje person gjorde sin specifika arbetsuppgift. Det fanns en tydligare hierarki och uppdelning.

– Det doktorn sade, det var sant. Man ifrågasatte inte det. Jag kommer ihåg att vissa patienter stod i givakt när ronden kom.

Och när ett allvarligt besked skulle ges var det ofta anhöriga som fick informationen före patienten. Nu sätts istället patienten mer i fokus.

– Nu tänker vi ju helt annorlunda. Det är ju patienten och patientens kropp. Det är patienten själv som i första hand ska ha informationen.

Framtidens vård

Hur framtidens vård ser ut är svår att svara på, men Britt-Marie Cartbo tror att patienterna kommer vara allt mindre på sjukhus och att det kommer ske mer nära vård i hemmet. Och vissa saker kommer ny teknik inte kunna ersätta.

– Att kunna ge den där klappen på kinden om det finns ett behov eller ta en person i handen. Det kan du aldrig ersätta med teknik, säger hon.

– Det är klart att det kommer ske en utveckling inom vården på många olika plan, och det är jag glad att jag ska få se som har 44 år kvar att jobba, säger Jennifer Pålsson.

Hör Jennifer Pålsson och Britt-Marie Cartbo berätta mer om sina yrkesval i filmklippet ovan.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen.

Tänk på att webbredaktionen inte kan svara på eventuella frågor som du ställer här.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.