I december 2020 togs Hässleholmsdepån i drift.

Tågdepå i Hässleholm

I december 2020 togs Hässleholmsdepån, Sveriges modernaste tågverkstad, i drift. Det är här Öresunds- och Pågatågen rullar in för rengöring och reparation. Toppmoderna tekniska lösningar ger snabbare underhåll och bidrar till hela, rena och punktliga tåg.

Den nya tågdepån förkortar servicetiden för tågen avsevärt, vilket har stor betydelse för kollektivtrafiken i södra Sverige. Fler vagnar finns ute i trafik och trängseln på populära avgångar minskar, till glädje för skånska tågpendlare.

Unik teknik gör att tågtrafiken flyter smidigare

Det är ett omfattande bygge som har växt fram i Kärråkra, norr om Hässleholm. På området finns nio kilometer järnvägsspår med 41 växlar, 36 spårplatser för uppställning och städning av tågen, kontor och kombihall.

Det finns också en 23 000 kvadratmeter verkstadshall med kapacitet att serva drygt 110 Öresundståg. Inuti verkstaden finns bland annat hängande plattformar, en elektroniskt styrd svarv och högteknologisk utrustning för byte av hjulaxlar. Här arbetar personal med underhåll vid tio olika spår, allt för att få tåg och vagnar i trafik så fort som möjligt.

Kapacitetsproblem bakom byggbeslut

Planeringen av Hässleholmsdepån började 2014 och tre år senare sattes spaden i marken. Fram till att Hässleholmsdepån togs i drift skickades Öresundstågen till Danmark för underhåll. Med Hässleholmsdepån stärks Skånes infrastrukturkapacitet och tågtrafiken kan fungera smidigare.

Fakta om Hässleholmsdepån

  • Region Skåne är beställare av Hässleholmsdepån, som sedan kommer att hyras av Öresundståg AB, som Region Skåne äger 40 procent av. Skånetrafiken bekostar en mindre del av anläggningen för uppställning av Pågatåg.
  • Anläggningen beräknas ge Skåne cirka 150 nya jobbtillfällen.
  • Totalkostnad cirka 1,5 miljarder kronor.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Vad är problemet med sidan?

Tack för ditt meddelande!