Stadsexpresser
Finansiering av stadsexpresser sker delvis genom Sverigeförhandlingen, som är ett avtal mellan staten, Region Skåne och berörda kommuner i Skåne. Införandet av stadsexpresser ska förbättra tillgängligheten och kapaciteten i transportsystemet i takt med ökat bostadsbyggande.
Stadsexpresser finns i Malmö, MalmöExpressen och Helsingborg, HelsingborgsExpressen. Samtliga fordon är eldrivna där av- och påstigning sker genom alla dörrar.
Stadsexpresser i Malmö
2015 infördes den första stadsexpressen på linje 5 i Malmö. Under kommande tio år kommer linje 5 fortsätta att utvecklas. Ytterligare fyra nya stadsbusslinjer kommer att omvandlas till MalmöExpresser:
- Linje 2: Kastanjegården-Lindängen-Söderkulla-Nyhamnen. Klart december 2027.
- Linje 4: Limhamn Kalkbrottet-Segevångsbadet. Klart december 2024.
- Linje 5: Stenkällan-Rosengård-Västra Hamnen. Utveckling av dagens MalmöExpressen. Klart december 2024.
- Linje 8: Lindängen-Hermodsdal-Västra Hamnen. Fordonen invigdes i juni 2022. Arbete med att färdigställa infrastrukturen pågår fram till 2030.
- Linje 10: Malmö C-Lorensborg-Hyllie-IKEA Hubbhult-Svågertorp. Klart december 2027.
Stadsexpresser i Helsingborg
I juni år 2019 infördes HelsingborgsExpressen på linje 1. I samband med detta fick linjen en kortare sträcka och nya fordon började användas.
HelsingborgsExpressen 2 kommer att trafikera Mariastaden – Maria station – Helsingborg C – Närlunda– Östra Ramlösa med trafikstart i december år 2024.
HelsingborgsExpressen 3 kommer att trafikera Helsingborg C – Västergård samt angöra Ramlösa station. Utredning av detaljerad linjesträckning av södra grenen pågår och planerad trafikstart är i december år 2027.