Så följer vi upp hälso- och sjukvården
På den här sidan hittar du några av alla de mätningar vi gör.
Nationell patientenkät
Nationell patientenkät är en återkommande nationell undersökning av hur patienterna upplever kvaliteten i hälso- och sjukvården. Där kan du även se hur Region Skåne står sig i jämförelse med andra regioner.
Resultaten använder verksamheterna i sitt lokala arbete för att förbättra vården. Undersökningen genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Nationell patientenkät för alla regioner (patientenkat.se)
Vården i siffror
Vården i siffror är en webbsida där en mängd mått och resultat inom svensk hälso- och sjukvård presenteras. Mycket av informationen samlas in av vården i diagnosspecifika så kallade kvalitetsregister. Vården i siffror vänder sig till dig som är intresserad av hur svensk hälso- och sjukvård utförs och vilka resultat den får. Här kan du jämföra Region Skånes resultat med de nationella.
Hälso- och sjukvårdsbarometern
Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som visar hur människor lokalt och i Sverige uppfattar hälso- och sjukvården. Undersökningen riktar sig till alla individer 18 år och äldre, folkbokförda i respektive region.
Resultaten publiceras på webbplatsen Vården i siffror
Väntetider i vården
Vårdgarantin innebär att man ska få vård inom en viss tid. På webbplatsen vantetider.se kan du ta reda på hur lång tid du behöver vänta på vård på olika sjukhus. Webbplatsen och databasen som ligger till grund för den drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Telefontillgänglighet
Region Skåne mäter regelbundet hur lätt det är att få kontakt med sin vårdcentral via telefon. Mätningarna görs genom att ett fristående företag kontrollringer varje vårdcentral ett antal gånger. Telefontillgänglighet är en av många saker som avgör hur mycket ersättning vårdcentralen får.