En person i gul tröja som håller en mobiltelefon i ena handen

Digitala besök i primärvården

Nu finns en ny digital tjänst vid de offentligt drivna vårdcentralerna i Region Skåne.

Med digitala besök vill vi ��ka tillgängligheten för, i första hand, våra listade patienter med lättare besvär som inte kräver fysiska besök. Förhoppningen är att på så sätt även frigöra tid för våra mest sjuka patienter på vårdcentralen.

Lättare besvär

Under sommarmånaderna erbjuder vi den nya tjänsten till patienter som kontaktar våra vårdcentraler via telefon och behöver hjälp med lättare besvär. Exempel på besvär som kan hanteras digitalt är allergi, vissa typer av hudbesvär, infektioner, magbesvär och recept.

Patienten får rådgivning och behandling av sjuksköterska och vid behov från specialist i allmänmedicin. Om patienten efter bedömning behöver ett kompletterande fysiskt besök, kontaktar vi aktuell vårdcentral för att boka tid.

Patienten kan börja sitt besök när som helst på dygnet och får sedan svar under öppettiderna. Under sommaren är öppettiderna klockan 8-12 på vardagar och klockan 10-15 på helger.

Tjänsten ska utvecklas

Vår ambition är att över tid utveckla tjänsten och utöka erbjudandet med fler yrkeskategorier, video samt erbjuda längre öppettider. Under hösten kommer tjänsten även vara tillgänglig via 1177.se och vårdcentralernas webbplatser.

Så här fungerar det:

1. Patienten loggar in med BankID och beskriver sina besvär genom att svara på ett antal frågor, bilder kan bifogas.

2. Patienten får ett skriftligt svar från sjuksköterska eller specialist i allmänmedicin. Patienten får notis på sms eller mejl, när svar finns.

3. Patienten och vårdgivaren har möjlighet till fortsatt dialog via text till dess ärendet är löst och avslutat.

4. Om läkaren bedömer att patienten behöver besöka en vårdcentral bokar vi en tid.

Tjänsten bygger på det upphandlade digitala process- och vägledningsstödet Vårdexpressen.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser.
Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.
Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter