Miljö och natur

Region Skåne arbetar för att få
en bra miljö och natur i Skåne.
Regionen gör detta tillsammans med andra.
Till exempel kommunerna i Skåne,
Länsstyrelsen, forskare och företag.

Exempel på mål är:

  • Gör så fler använder miljövänliga bränslen och el för värme och transporter.
  • Gör så jordbruket och skogsbruket kan bli mer miljövänligt och hållbart.
  • Gör städerna mer miljövänliga och hållbara.
  • Anpassa kusterna eftersom havsnivåerna stiger.
  • Gör så fler kan besöka naturen och testa friluftsliv.