Sjukdomen covid-19 - coronavirus

Texten uppdaterades 15 maj

Sjukdomen covid-19
orsakas av viruset corona
och sprids nu i Sverige.

Covid-19 är som en influensa.
Du kan få feber och hosta.
Men de allra flesta
blir inte allvarligt sjuka
och behöver inte sjukvård.

Tvätta händerna ofta och noggrant

Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten
så viruset inte sprids.
Du kan också använda handsprit.
Hosta eller nys i armvecket.

Stanna hemma om du blir sjuk

Känner du dig sjuk?
Då ska du stanna hemma
så smittar du inte någon annan.
Besök gärna webbplatsen 1177.se.
Där finns tips på
vad du själv kan göra
så du mår bättre.

Läs mer om covid-19 och coronavirus på 1177.se

Sök vård om du känner dig mycket sjuk

Känner du dig mycket sjuk?
Då ska du ringa din vårdcentral
eller telefonnummer 1177.

Få rådgivning i digitalt test

Är du osäker på
om du behöver söka vård?
Svara då på frågor
i vårt digitala test.
Du får svara på frågor
om hur du mår
och om du har några tidigare sjukdomar.
Sedan får du veta
om du behöver söka vård.

Gör självskattningstest för covid-19

Har du frågor om covid-19?

Har du frågor om covid-19?
Läs svar på vanliga frågor
på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Du kan också ringa telefonnummer 113 13.

Läs vanliga frågor och svar på Folkhälsomyndighetens webbplats

Alla kan inte testa sig för covid-19

Alla som är sjuka
kan inte testa sig för covid-19.
Därför får bara vissa personer
testa sig för covid-19.
Till exempel personer
som får vård på sjukhus
eller äldre personer
som bor på äldreboenden.

Boka tid först för att få vård

Behöver du söka vård? 
Eller ska du lämna prover
till exempel blodprov?
Då måste du först kontakta mottagningen
för att boka en tid.

Avboka tiden gratis om du blir sjuk

Har du ett bokat besök i vården
och är förkyld?
Eller har du hosta, feber eller ont i halsen?
Då ska du avboka tiden.
Du behöver inte betala något
oavsett när du avbokar tiden.

Du får inte följa med
eller besöka någon som får vård

Du får inte följa med någon
som ska besöka vården.
Du får inte heller besöka någon
som får vård på sjukhus.

Det är besöksförbud
på alla sjukhus i Skåne
så patienter och personal
inte ska bli smittade av covid-19.

Personalen bestämmer
om de kan göra undantag.

Föräldrar som är friska
får däremot besöka
sina barn på sjukhus.
Föräldrarna får också
följa med sina barn
om de ska besöka vården.

För dig som är gravid

Är du gravid?
Din partner får följa med till förlossningen
om han eller hon är frisk.
Din partner får inte följa med till BB.
Det är besöksförbud på BB
så patienter och personal
inte få covid-19.

Det här gäller för dig som är gravid i Skåne (1177.se)

Bara akut tandvård
hos Folktandvården Skåne

Folktandvården Skåne
hjälper bara till med
akut tandvård just nu.
Alla inbokade tider ställs in.

Har du redan en bokad tid?
Då kommer Folktandvården Skåne
kontakta dig och boka om tiden.

Är du frisk och behöver akut tandvård
som inte kan vänta?
Ring Folktandvården Skåne
på telefonnummer 0771-55 88 00.

Du kan fortfarande
få tandvård som vanligt
hos privata tandvårdsmottagningar.

Mer information på lättläst,
uppläst text och bildspråk

Besök webbplatserna nedan
för att få veta mer
om sjukdomen covid-19
och vad du kan göra
för att inte bli sjuk.

På webbplatserna kan du läsa texter på lättläst
eller lyssna på texterna.
Du kan också läsa information på bildspråk
med både text och bilder.

Texter på lättläst och uppläst text:

Information på lättläst, uppläst och teckenspråk på Folkhälsomyndighetens webbplats

Texter på bara lättläst:

Information och nyheter på 8 sidors webbplats

Information på webbplatsen krisinformation.se

Text på lättläst med bilder (bildspråk):

Information med lättläst text och bilder på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats