Sjukdomen covid-19 - coronavirus

Texten uppdaterades 3 juli

Sjukdomen covid-19
orsakas av viruset corona.
Sjukdomen sprids nu i Sverige.

Covid-19 är som en influensa
eller en förkylning.
De flesta blir bara lite sjuka
och behöver inte sjukvård.

Om du blir sjuk

Du ska stanna hemma
om du känner dig sjuk.
Då smittar du inte någon annan.

Du kan också testa dig själv
för sjukdomen covid-19.
Då ska du beställa ett självtest.
Självtestet beställer du
genom att logga in på 1177.se.
Testet visar om du har covid-19.

Så här beställer du självtest (1177.se)

Känner du dig mycket sjuk?
Då ska du ringa din vårdcentral
eller telefonnummer 1177.

Besök gärna webbplatsen 1177.se.
Där står vad du själv kan göra
för att må bättre.

Läs mer om covid-19 och coronavirus på 1177.se

Boka tid för att få vård

Behöver du söka vård?
Då måste du först boka en tid.
Till exempel genom att
ringa mottagningen först.

Har du bokat en tid
men känner dig sjuk?
Kontakta mottagningen
och avboka tiden. 
Gör det så fort du kan
och helst tjugofyra timmar före besöket. 
Då kostar det inget.
Annars får du betala en avgift.

Besöksförbud i vården

Det är besöksförbud i vården.
Du får alltså inte besöka
någon på sjukhus.
Du får inte heller följa med någon
som söker vård.

Personalen bestämmer
om de kan göra undantag.

Föräldrar som är friska
får besöka sina barn på sjukhus.
Föräldrarna får också
följa med sina barn
på besök i vården.

För dig som är gravid

Är du gravid?
Just nu gäller särskilda regler
när du ska föda barn.
Läs mer på webbplatsen 1177.se:

Det här gäller för dig som är gravid i Skåne (1177.se)

Ändringar i folktandvården

Folktandvården Skåne
tar just nu bara emot
personer som allra mest
behöver tandvård.

Folktandvården Skåne
ringer upp dig
om du är en av dem.

Behöver du akut tandvård
som inte kan vänta?
Ring Folktandvården Skåne
på telefonnummer 0771-55 88 00.

Du kan fortfarande
få tandvård som vanligt
hos privata tandvårdsmottagningar.

Här kan du få mer information

Besök webbplatserna nedan
för att få veta mer
om sjukdomen covid-19
och vad du kan göra
för att inte bli sjuk.

På webbplatserna kan du läsa
texter på lättläst
eller lyssna på texterna.
Du kan också få information
på bildspråk med både text och bilder.

Texter på lättläst och uppläst text:

Information på lättläst, uppläst och teckenspråk på Folkhälsomyndighetens webbplats

Texter på lättläst:

Information och nyheter på 8 sidors webbplats

Information på webbplatsen krisinformation.se

Text på lättläst med bilder (bildspråk):

Information med lättläst text och bilder på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats