Om du inte är nöjd med din tandvårdsbehandling

Är du missnöjd med din tandvård bör du i första hand vända dig direkt till den som utfört tandvården. Du kan även få hjälp från Patientnämnden eller från de olika tandvårdsorganisationernas förtroendenämnder.

Den som har utfört tandvården eller den som är verksamhetsansvarig kan snabbt ge dig svar på dina klagomål eller hjälp med att reda ut eventuella missförstånd.

Du kan klaga både på din behandling och på hur du har blivit bemött. 

Få hjälp från Patientnämnden eller förtroendenämnd

Vill du hellre prata med en fristående instans finns bland annat Patientnämnden i Region Skåne och de olika tandvårdsorganisationernas förtroendenämnder.

Patientnämnden i Region Skåne tar hand om klagomål på tandvård som Region Skåne ansvarar för. I de fall Region Skåne inte ansvarar för vården vänder du dig till någon av tandvårdsorganisationernas förtroendenämnder.

Patientnämnden eller förtroendenämnden hjälper dig även med vägledning eller andra frågor om tandvården i Skåne. De hjälper dig vid behov vidare till andra myndigheter.

Få hjälp från Inspektionen för vård och omsorg

På nationell nivå finns Inspektionen för vård och omsorg (IVO) dit du också kan anmäla en händelse.

IVO utreder händelsen ur ett helhetsperspektiv för att kunna bedöma om något blivit fel och i sådana fall varför. De bedömer också vad som är viktigt att åtgärda för att inte samma händelse ska ske igen.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter